Interview met Jeanet
Maak kennis met Jeanet Jonker-Van Rhijn
Eentje van Schoevers
Het klantcontact aan de balie, computers, telefoon, pennen en papier; Jeanet vond het reuze interessant. Ze wist al jong dat ze graag op die plek wilde komen te zitten. Het was dan ook geen verrassing dat ze ‘er eentje van Schoevers’ werd. Na haar Mbo secretaresse opleiding maakte ze een afspraak met haar vader: ‘eerst buiten het familiebedrijf ervaring opdoen’. Daar kon ze zich in vinden en na haar stage bij de Rabobank wilde ze in het bankwezen blijven hangen tot… “Ome Jan belde of ik als secretaresse bij Van Rhijn Bouw aan de slag wilde gaan vanwege een zwangere collega. Dat was eigenlijk niet de bedoeling, maar ik vond het toch ook wel heel gaaf,” vertelt ze openhartig.
Vanaf 0 begonnen
In die tijd ging Jeanet ook nog een dag in de week naar school. Ze haalde haar Hbo-diploma Management Assistant. “De receptie was echt mijn plekje,” blikt ze terug op haar eerste werkjaren. Ze legt uit dat er langzamerhand meer klantenservice werkzaamheden op haar bordje kwamen te liggen. “Ik ben echt vanaf 0 begonnen met de klantenservice hier. Destijds hadden we een Excel-overzicht met 10 regels; dat was dan het klachtenoverzicht van heel het jaar.” Anno nu is de klantenservice een onmisbare afdeling in het bedrijf en dat komt mede door haar.
Professionaliseringslag
Na de geboorte van haar dochter kwam ze nog twee dagen terug op balie, maar ze merkte al snel dat ze voornamelijk aan collega’s aan het overdragen was. “Toen heb ik zelf gevraagd of ik volledig met klantenservice aan de gang mocht.” De klachtenafhandeling heeft ze 6 jaar alleen gedaan, maar sinds de laatste 3 jaar doet ze het samen met collega Harry. Harry loopt buiten om de kwaliteit tijdens de bouw te borgen en de twee-koppige afdeling is nu vroeg betrokken in het bouwproces. “Wij zijn nu in de vroegere bouwfases onderdeel van het projectteam en zo verbeteren we met elkaar ons product,” legt ze uit. “Ik kreeg alle vrijheid om dingen uit te zoeken en op te zetten. Je mag hier echt zelf nadenken om steeds beter te worden,” vertelt ze over haar werk. Logisch dat ze dan ook trots is op hoe de afdeling gegroeid is.
“Ik mocht meebouwen aan het opzetten van de afdeling Klantenservice. Die vrijheid en dat vertrouwen vind ik ontzettend waardevol.”
Gegroeid in haar werk
Voorheen kon ze er ’s nachts wel eens van wakker liggen, maar door de jaren heen heeft Jeanet veel geleerd over klachten. Ook interne communicatietrainingen hebben daarbij geholpen. “Als iets niet goed is gegaan, dan willen we dat heel graag oplossen,” vertelt ze. “Duidelijkheid en begrip voor elkaar is daarbij heel belangrijk en dat probeer ik altijd mee te nemen in mijn werk. Als we nu een klacht moeten afwijzen, dan vertellen we de reden en geven altijd een advies mee.” Het speelveld waarin ze zich begeeft is soms best pittig geeft ze eerlijk toe. Maar voor Jeanet wel eentje waarin ze echt het verschil kan maken met haar positieve en warme persoonlijkheid. “De klant weer een tevreden gevoel geven is echt waar ik vol voor ga.”
Een herkenbare lach
Als Jeanet thuis is, dan drinkt ze graag koffie in het zonnetje in de tuin en is ze veel met mode en interieur bezig. Maar ze gaat ook graag op stap met vriendinnen, neemt een duik in het zwembad of speelt graag een pot volleybal. Tegenwoordig doet ze ook mee met de wekelijkse bootcamp op werk en dat vindt ze ontzettend gezellig. Als je Jeanet straks ontmoet dan herken je haar vrolijke lach uit duizenden. Deze schalt namelijk vrolijk door de gangen van kantoor. “Collega’s weten altijd dat ik op werk ben,” zegt ze glimlachend.
Vrijwilligerswerk
Menselijkheid speelt voor Jeanet een hele belangrijke rol. In haar werk, maar zeker ook daarbuiten zet ze zich in voor anderen. Sinds 4 jaar is ze bestuurslid van het jeugdwerk van de plaatselijke christelijke gemeente. “We zorgen dat kinderen naar een club kunnen waarbij de Bijbel centraal staat en ze op een ontspannen en gezellige manier met elkaar kunnen samenzijn.” Zelf geeft ze leiding aan meiden en jongens van 12 t/m 15 jaar op zaterdagavond. “Dat heeft echt een deel van mijn hart,” laat ze weten. Naast haar bestuurlijke en organisatorische taken, staat ze dus zelf ook voor de groep. Nou ja, eigenlijk ‘naast’ de groep, want dat is natuurlijk een wezenlijk verschil en die nuance typeert haar.
Als collega
Warmte, welkom en plezier zijn ook dingen die ze belangrijk vindt op het werk. Vanuit haar eerdere rol als secretaresse weet ze als geen ander hoe een vriendelijke ‘goedemorgen’ het verschil kan maken. Dat blijft er toch altijd inzitten. Volgens Jeanet zijn er hier geen lagen of niveaus, maar loopt er een directie rond die naast je staat. “Met elkaar hebben we echt plezier in ons werk en voelen we ons thuis,” vindt ze. “Nieuwe collega’s zijn dan ook vooral heel welkom om aan te sluiten en dat werkplezier te delen!”
Andere praatjes

Interview met Ard
